Skontaktuj się z nami:

kontakt@bazalotnisk.pl
jak zostać pilotem samolotu

Jak zostać pilotem samolotu? Ile zarabia pilot samolotu?

Jedni marzą o tym żeby zostać pilotem, inni strażakiem, a jeszcze inni lekarzem. Niekiedy wymarzony zawód zmienia się kilka razy w ciągu swojego życia, a bywa i tak, że na marzeniach się kończy a rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Jeśli jednak Ty od zawsze marzyłeś żeby zostać pilotem, nie porzucaj swoich marzeń tylko zrób wszystko, aby latać. Marzenia są w końcu po to, aby je realizować. Podpowiemy Tobie jak zostać pilotem samolotu. Droga do wykonywania wymarzonego zawodu może nie będzie łatwa i szybka, ale gwarantujemy, że jak osiągniesz swój cel to będziesz zadowolony, że podjąłeś ten trud. Szkolenia lotnicze bartoliniair.com przybliżą Cię do wymarzonej pracy pilota samolotu.

Zawód pilota!

Pilot samolotu pasażerskiego to niezwykle ciekawy zawód. Ponadto zawód ten wiąże się z prestiżem, częstymi podróżami i co dla niektórych jest najważniejsze bardzo dobrymi zarobkami. Jednakże żeby zostać pilotem samolotu trzeba być przygotowanym na długą i kosztowną naukę, a także elastyczny tryb życia co niestety nie każdemu odpowiada. Jak każdy zawód, tak również zawód pilota ma wiele plusów i minusów. Warto się nad tym poważnie zastanowić zanim wybierze się swoją ścieżkę zawodową.
Jeśli jednak jesteś przekonany, że chcesz zostać pilotem samolotu pasażerskiego. My postaramy się Tobie podpowiedzieć od czego zacząć realizację swoich marzeń i jak zostać pilotem.

Jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego?

Wiele osób zastanawia się nad tym jak zostać pilotem linii lotniczych? Niestety musimy Was zasmucić, nie każdy się nadaje do tego zawodu, wielu osobom brakuje po prostu pewnych predyspozycji. Pilot samolotu pasażerskiego musi być opanowany, odporny na sytuacje stresowe, które pojawiają się dość często. Praca pilota jest bardzo odpowiedzialna.
Zdobycie licencji wymaga cierpliwości i naprawdę dużych umiejętności. Poza wieloma godzinami szkoleń teoretycznych i praktycznych, przyszły pilot musi liczyć się z dość dużym wydatkiem. Licencja pilota uprawnia do tego, aby zasiąść za sterem samolotu, niestety koszt jej zdobycia jest dość wysoki. Jeśli nie odstrasza się cena i długa droga edukacji to przejdźmy dalej.

Licencja pilota – rodzaje

Musisz wiedzieć o tym, że w lotnictwie cywilnym występują 3 główne licencje, każda z nich daje pilotowi inne uprawnienia.

Licencja pilota PPL – Private Pilot Licence jest przykładem najbardziej podstawowej licencji turystycznej. Na jej podstawie można latać rekreacyjnie, jednak wyłącznie wtedy, gdy warunki atmosferyczne są bardzo dobre. Nie zezwala ona na zarobkowe przewożenie pasażerów. Licencja PPL wymaga od kandydata ukończenia 17 roku życia, zrealizowania programu szkolenia składającego się ze 100 godzin teorii i 45 godzin praktyki, po czym kandydat przystępuje do egzaminu. Licencja PPL to koszt w granicach 30 tys. zł.

Licencja pilota CPL – Commercial Pilot Licence jest już przykładem licencji zawodowego pilota. Licencja CPL upoważnia do tego, aby pilotować samolot w celach zarobkowych, a nie tylko dla własnej przyjemności. Jednakże licencja CPL ma pewne ograniczenie, pilot może pilotować maszynę o masie nie większej niż 5,7 tony i z załogą nie przekraczającą 9 osób. Jednakże może on z powodzeniem na tej licencji latać na większych maszynach jako drugi pilot. Uzyskanie licencji CPL jest dużo trudniejsze. Kandydat musi ukończyć kurs teoretyczny ATPL(A). Szkolenie składa się ze 120 godzin teorii i 530 godzin nauki własnej. Poza zdaniem egzaminów kursant musi również wylatać minimum 200 godzin.

Licencja pilota ATPL – Airline Transport Pilot Licence jest to najwyższy stopień zawodowego pilota w lotnictwie cywilnym. Na podstawie licencji ATPL pilot może pilotować statkami powietrznymi, których masa jest większa niż 5,7 tony, a na pokładzie znajduje się więcej niż 9 pasażerów. Jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego? Odpowiedź jest prosta wystarczy zdobyć licencję ATPL. Licencja pilota uprawniająca do pilotowania samolotu pasażerskiego jest bardzo kosztowna, jej całkowity koszt wynosi nawet 200 tys. zł.

Wspomniane trzy rodzaje licencje PPL, CPL i ATPL są podstawowymi licencjami. Trzeba jednak pamiętać o tym, że poza nimi występuje jeszcze wiele innych licencji, które uprawniają pilota do tego, aby mógł latać w wyjątkowych warunkach, czy na konkretnej maszynie.

Jak już uda się pilotowi zdobyć licencję zawodową CPL(A) z dodatkowymi uprawnieniami i zda on wszystkie egzaminy może się cieszyć z zamrożonej licencji ATPL(A). Licencja ulegnie „odmrożeniu” dopiero w momencie, gdy pilot zostanie zatrudniony w przewozie lotniczym i wylata 1500 godzin.
Droga do zostania pilotem samolotu pasażerskiego nie jest prosta i szybka. Wymaga od kandydata ogromnych nakładów pracy i determinacji. Jednak czego się nie robi żeby spełnić swoje marzenie i zostać pilotem LOT, Ryanair, czy innych znanych linii lotniczych.

Zdrowie a kariera pilota

Błędne jest myślenie, że wyłącznie osoby zdrowe jak ryba mogą starać się o zdobycie licencji pilota. Istnieje szereg chorób i schorzeń, które wyeliminują część kandydatów. Jeśli masz problemy z sercem, cukrzycą, czy uzależnieniami to niestety nie zostaniesz pilotem samolotu pasażerskiego. Pilotem nie zostaną osoby z jaskrą, a także te które mają zdiagnozowany daltonizm, czy problem z widzeniem przestrzennym.

Jeśli marzysz o tym, żeby zostać pilotem linii lotniczych, ale masz lekką wadę wzroku to nie masz się czym martwić. Wada wzroku nie przekreśla Twoich szans na zostanie pilotem samolotu. Pilot za sterem samolotu może zasiąść w okularach, albo szkłach kontaktowych. Piloci turystyczni mogą mieć wadę w przedziale -8 do +5 dioptrii, a w przypadku pilotów liniowych wada może wynosić od -6 do +5 dioptrii.

Przed poszczególnymi licencjami kandydaci przechodzą dokładne badania lekarskie. W przypadku niższych licencji jest to badanie II klasy, a dla wyższych licencji badanie klasy I. U przyszłych pilotów przeprowadza się: EKG, spirometrię, bada się słuch i odporność na zmianę ciśnienia. Badany jest wzrok, a także odbywa się konsultacja z laryngologiem i neurologiem.

Trzy drogi do zostania pilotem

Jeśli wiesz już jaki jest koszt uzyskania licencji pilota, jak długo trwa nauka i jakie badania są przeprowadzane przyszłym pilotom i w dalszym ciągu przystajesz przy tym, że chce zostać pilotem samolotu to musisz wiedzieć o tym, że swój cel możesz osiągnąć wybierając jedną z trzech ścieżek.

  1. W Polsce piloci cywilni kształceni są w trzech szkołach: Politechnice Rzeszowskiej, Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie oraz w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Dobra wiadomość jest taka, że szkolenia lotnicze dofinansowane są przez Ministerstwo Infrastruktury co oznacza, że najlepsi kandydaci zdobywają uprawnienia całkowicie za darmo.
  2. Drugą opcją jest wybranie prywatnej szkoły, albo aeroklubu jednak to będzie wiązało się z jeszcze większymi kosztami uzyskania licencji pilota.
  3. Trzecim, ostatnim rozwiązaniem są szkolenia oferowane bezpośrednio przez linie lotnicze. Jeśli marzysz o tym, żeby zostać pilotem u konkretnego przewoźnika jak np. LOT, WizzAir, czy Lufthansa to to rozwiązania będzie dla Ciebie najlepsze.

Ile zarabia pilot samolotu?

Wiadomo już, że licencja pilota to duży koszt. Większość osób patrzy jednak na to jak na inwestycję, która szybko się zwróci. Ten tok myślenia jest bardzo dobry, gdyż zarobki pilotów są imponujące. Na wynagrodzenie pilota ma wpływ jego doświadczenie, wielkość linii lotniczych, w których pracuje a także model samolotu na jakim lata. Dla lepszego zobrazowania pilot samolotu Boeing 787 Dreamliner w liniach lotniczych LOT zarabia miesięcznie około 30 tys. zł brutto. Drugi pilot ma nieco niższe zarobki, średnio jest to około 20 tys. zł brutto.

Warto dla porównania pokazać ile zarabiają piloci innych linii lotniczych:

  • Ryanair – około 55 tys. zł brutto;
  • WizzAir – około 20 tys. zł brutto;
  • Lufthansa górna granica to 80 tys. zł brutto;
  • Emirates – 60 tys. zł miesięcznie.

Zatem na pytanie: Ile zarania pilot samolotu pasażerskiego? Można odpowiedzieć, że widełki zarobków pilotów są dość duże od 15 do 90 tys. zł. Żeby zostać pilotem samolotu nie można kierować się wyłącznie chęcią zarobienia dużych pieniędzy. W zawodzie pilota bardzo ważne, jak nie najważniejsze miejsce zajmuje pasja do latania.


Dodaj swoją opinię