Skontaktuj się z nami:

kontakt@bazalotnisk.pl
odszkodowanie za opóźniony lot

Odwołany lub opóźniony lot. Co zrobić? Odszkodowanie – darmowy wniosek

Wydawać by się mogło, że ulice są bardziej zatłoczone niż niebo. Jednak nic bardziej mylnego. Po europejskim niebie każdej doby kursuje aż 25 tys. samolotów. Tak duże natężenie ruchu sprawia, że niekiedy plan podróży ulega przesunięciu i nie wygląda tak, jak to pierwotnie zakładano. Każdego miesiąca kilkadziesiąt tysięcy lotów jest opóźnionych, a kilkaset całkowicie odwołanych.
Nie ma jednak co się załamywać jeśli Twój lot został opóźniony, albo odwołany. Podpowiemy Tobie co możesz w takie sytuacji zrobić. Warto wiedzieć czy przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony, albo odwołany lot.

Kupując bilet lotniczy zawierasz z liniami lotniczymi umowę. Na podstawie tej umowy linie lotnicze zobowiązują się do tego, że dostarczą daną osobę do wskazanego punktu docelowe. W momencie, gdy przewoźnik nie jest wstanie wywiązać się z zawartej umowy, powinien to pasażerowi w jakiś sposób wynagrodzić.

Prawa pasażerów linii lotniczych reguluje rozporządzenie WE nr 261, które odnosi się do wszystkich przewoźników zarejestrowanych w UE. To właśnie na tej podstawie linie lotnicze w przypadku opóźnionego, albo odwołanego lotu muszą wywiązać się z pewnych obowiązków względem pasażerów.

Opóźniony lot – co robić?

Siedzisz na lotnisku i patrzysz na tablicę odlotów, a czas opóźnienia ciągle się wydłuża. Człowiek w takiej sytuacji jest zmęczony i sfrustrowany, ale też zaczyna zastanawiać się czy przysługuje mu odszkodowanie za opóźniony lot. W takim razie informujemy Cię, że w przypadku, gdy opóźnienie wynosi od 2 do 4 godzin linie lotnicze mają obowiązek pokryć koszty związane z wyżywieniem, noclegiem oraz innymi świadczeniami. Jedynym warunkiem, jaki trzeba spełnić, aby uzyskać pieniądze jest punktualne stawienie się do odprawy bagażowo-biletowej. W sytuacji, gdy opóźnienie się zwiększa i wynosi więcej niż 5 godzin, pasażer ma pełne prawo do tego, aby domagać się zwrotu kwoty biletu i otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot.

Odwołany lot – co robić?

W dużo gorszej sytuacji znajdują się osoby, których lot został całkowicie odwołany. Nie ma co panikować, gdyż to i tak nie pomoże. Przede wszystkim linie lotnicze muszą znaleźć pasażerowi alternatywne połączenie, albo zwrócić całą kwotę zakupu biletu lotniczego. Czego pasażer może się domagać za odwołany lot? Poza tym, że linie lotnicze zobowiązane są do znalezienia alternatywnego połączenia lub zwrócenia pieniędzy za bilet, muszą także zapewnić pasażerom wyżywienie, a nawet nocleg, jeśli lot który zaproponowali ma się odbyć następnego dnia. Przewoźnicy zabezpieczają się przed taką ewentualnością i zastrzegają sobie w regulaminie, że nie zapewniają pasażerom wyżywienia i noclegu. Warto zatem bez względu na to czy korzystasz z linii lotniczych Ryanair, Wizzair czy LOT sprawdzić w ich regulaminach zapisy odnoszące się do takiego wydarzenia, jak odwołany czy opóźniony lot.

Kiedy przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?

Zgodnie z zapisami znajdującymi się w przepisach unijnych, pasażer ma prawo uzyskać odszkodowanie za odwołany lot, nawet w sytuacji, gdy skorzystał z alternatywnego połączenia, albo linie lotnicze oddały mu pieniądze za bilet lotniczy. Pasażerów najbardziej interesuje informacja: Ile wynosi odszkodowanie za odwołany lot? W tym przypadku znaczenie ma długość trasy, w zależności od niej odszkodowanie może wynosić od 250 do nawet 600 euro.

Odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot – wysokość odszkodowania?

W momencie, gdy lot został opóźniony o co najmniej 3 godziny i to z winy przewoźnika, albo lot został całkowicie odwołany, pasażerom przysługuje odszkodowanie zarówno za opóźniony, jak i odwołany lot. Wysokość odszkodowania uzależniona jest przede wszystkim od długości trasy przeloty. Ustalone zostały trzy progi:

  • 250 euro odszkodowania otrzymają pasażerowie podróżujący na trasie do 1500 km;
  • 400 euro odszkodowania otrzymają pasażerowie podróżujący na trasie powyżej 1500 km wewnątrz Unii Europejskiej oraz na trasie między 1500 a 3500 km podróżując poza UE;
  • 600 euro odszkodowania otrzymają pasażerowie w przypadku pozostałych rejsów.

Kiedy nie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?

Niestety nie w każdej sytuacji pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony, albo odwołany lot. Odszkodowania nie uda się uzyskać w następujących sytuacjach:

  • jeżeli powstałe opóźnienie, albo odwołanie lotu powstało w wyniku nadzwyczajnych okoliczności, których nie dało się uniknąć; przez nadzwyczajne okoliczności należy rozumieć: bardzo złe warunki pogodowe; strajk, który ma wpływ na sposób realizowania usług lotniczych, a także zmiany sytuacji politycznej; spokojnie nawet w takich sytuacjach przewoźnik oczywiście musi zapewnić Tobie pomoc, zwrócić koszty, albo zmienić plan podróży;
  • jeśli zostałeś poinformowany o odwołanym locie co najmniej dwa tygodnie przed dniem zaplanowanej podróży;
  • jeśli zapewniono Tobie optymalne warunki, czyli bardzo zbliżone do tych, których się spodziewałeś na samym początku podróży.

Jak ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?

Jeżeli znalazłeś się w sytuacji, gdy Twój lot został odwołany, albo opóźniony warto wiedzieć w jaki sposób ubiegać się o odszkodowanie. Najlepiej skorzystać z formularzy, które są dostępne na stronach internetowych linii lotniczych. Warto również zostawić wszystkie paragony, rachunki i inne kwity potwierdzające poniesione wydatki. Wszystko należy dołączyć do składanego wniosku o odszkodowanie. Czas na złożenie reklamacji wynosi aż 2 lata od dnia nieszczęsnego lotu. W ciągu 30 dni linie lotnicze mają obowiązek udzielenia odpowiedzi na Twoje pismo. Jeżeli linie lotnicze nie udzielą odpowiedzi, albo ich decyzja będzie odmowna, można wystąpić ze skargą o naruszenie przepisów unijnych do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, działa ona przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Wniosek i reklamacja o odszkodowanie za opóźniony lot Wizzair, Ryanair, LOT, Lufthansa

Zdecydowanie większość linii lotniczych preferuje złożenie reklamacji za opóźniony lot za pośrednictwem specjalnie przygotowanego formularza dostępnego na oficjalnych stronach linii lotniczych. W celu uzyskania odszkodowania pierwszym krokiem będzie napisanie oraz wysłanie reklamacji do linii lotniczej, która obsługiwała lot. Pamiętaj, aby opisać dokładnie cała zdarzenie, podaj we wniosku takie dane jak planowana data i godzina lotu, długość opóźnienia, rzeczywistą datę i godzinę odlotu, numer biletu. Po złożeniu odpowiedniego wniosku za pomocą formularza online linia lotnicza ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji.

Jeśli więc Twój lot został opóźniony, albo odwołany warto sprawdzić czy nie należy się Tobie odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. Straciłeś sporo nerwów, jednak możesz na tym zyskać finansowo. Dlaczego by więc nie spróbować.

Mimo wszystko życzymy Wam wyłącznie punktualnych lotów


Dodaj swoją opinię