Skontaktuj się z nami:

kontakt@bazalotnisk.pl

Boeing 767

Boeing 767

 Dane techniczne samolotu – Boeing 767

Długość 48,5-61,4 m (zależne od modelu)
Rozpiętość skrzydeł 47,6-51,9 m (zależne od modelu)
Wysokość 15,85 m
Liczba miejsc 218-351
Maksymalna masa startowa 186,8 tony
Maksymalna prędkość przelotowa 0,80 Ma (851 km/h)
Maksymalna wysokość przelotowa 11 900 m
Zasięg 6 025 – 12 200 km (zależne od modelu)
Silniki 2 silniki P&W PW4000-94, GE CF6-80C2, RR RB211-524H

Samolot pasażerski Boeing 767 to średni, dwusilnikowy, szerokokadłubowy samolot o dalekim zasięgu. Początki modelu 767 sięgają okresu końca lat 70. XX wieku. W tym okresie Boeing postanowił zaprojektować i wyprodukować samolot pasażerski, który będzie charakteryzował się znacznie mniejszym zużyciem paliwa podczas lotu niż inne maszyny. Spowodowane to było kryzysem paliwowym w tamtym okresie, słuszna idea, która do dzisiaj jest stosowana. Każda nowa maszyna ma znacząco redukować koszty związane z użyciem ogromnej ilości paliwa. Projekt samolotu dwusilnikowego miał przede wszystkim obniżyć zużycie paliwa oraz pomieścić znaczne większą ilość pasażerów na pokład.

Prace nad modelem Boeing 767-200 rozpoczęto w 1978 roku. Pierwsze loty model ten wykonał w 1981 roku, natomiast rok później otrzymał certyfikację. Pierwszą linią lotniczą, która mogła pochwalić się nowym modelem Boeinga, była linia United Arilines – pierwszy samolot trafił do nich w 19.08.1982 roku. Wersję, którą nadal rozwijano, był model Boeing 767-200ER, samolot został wyposażony w dodatkowe zbiorniki paliwa, które zwiększyli jego zasięg maksymalny do 12 200 kilometrów. Pierwsze loty na tym modelu zostały przeprowadzone w 1984 roku, już dwa lata później (26.03.2986 roku) pierwszy model trafił do izraelskiej linii lotniczej EI AI.

Boeing postawił sobie za cel znacznie wydłużenie kadłuba modelu 767. W ten sposób powstały kolejne modele 767. Wersja 767-400ER cechuje się kadłubem dłuższym aż o 6.4 metra od modelu 767-300. Wydłużenie kadłuba przyczyniło się do zwiększenia miejsca i pomieszczenia większej liczby pasażerów – do 351 osób w jednoklasowym układzie. Pierwsze prace nad modelem rozpoczęły się w roku 1996, natomiast pierwszy lot odbył się 09.10.1999 roku. Odbiorcą pierwszego modelu była linia lotnicza Continental Airlines w 2000 roku. Od początku produkcji zbudowano 1000 maszyn.

Najpopularniejszym i zarazem najbardziej znanym na świecie jest model Boeing 767-300. Samolot seryjny trafił jako pierwszy do linii Japan w 1986 roku. Model B767-300ER dostępny jest od 1991 roku w liniach lotniczych LOT, głównie wykorzystywany na trasach długodystansowych – Warszawa – Nowy Jork, Chicago, Toronto oraz Hanoi.

Ciekawostka: 

Znana historia na całym świecie dotycząca awaryjnego lądowania modelu Boeing 767 na Warszawskim lotnisku Okęcie. To właśnie 1 listopada 2011 roku Boeing 767 lecący z Newark (USA) do Warszawy (Polska) z głównym pilotem Tadeuszem Wroną oraz drugim pilotem Jerzym Szwarcem, wylądował awaryjnie bez wysuniętego podwozia. Tadeusz Wrona w spektakularny sposób wylądował i posadził maszynę idealnie na pasie, żadnemu z pasażerów nic się nie stało. Pilot stał się bohaterem oraz osobą medialna, o tym awaryjnym lądowaniu informowano w telewizjach na całym świecie.

samolot Boeing 767

Źródło zdjęcia Boeinga 767:
https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/767-300

Źródło danych: wikipedia.org